Til tross for rimelig stor entusiasme for blues her i landet, opplever faktisk selv de store festivalene å gå i underskudd. Det er gjerne slik det går når det insisteres på å fly inn blueslegender fra de amerikanske sørstatene og andre steder. Derfor har for eksempel Notodden Bluesfestival gått inn for å hyre spennende norske bluesartister, hvilket er billigere med tanke på at de ikke må skysses like langt.
I tillegg blir publikum introdusert for spennende lokale artister. I 2019 gjorde Damer i Blues furore på Notodden, og Torhild Sivertsen ble gjenforent med Notodden bluesband. Det har altså vært en satsing på norsk blues på gang, og det er nok riktig å gå ut ifra at dette er noe vi kommer til å se mer av i fremtiden. Både kjente og mindre kjente artister har fått boltre seg, og navn som DumDum Boys og Bigbang er solide trekkplastre.
Skaper neste generasjons bluesfans
Både på Notodden og andre bluesfestivaler i landet har det vært fokus på å få fram norske artister, både innen blues og andre sjangrer. Særlig unge festivaldeltakere setter pris på at dere idoler fra tungmetallscenen for lov til å boltre seg på landets bluesfestivaler. Det at bluesfestivalene ikke utelukkende spiller blues, selv om det selvfølgelig er hovedattraksjonen, gjør at flere unge eksponeres for stilarten. Dette er med på å skape neste generasjons blueselskere.
Det spørs om ikke kortreist blues er fremtiden for de norske bluesfestivalene. Flere nykommere innen sjangeren får store arenaer de kan spille på, og ungdommen får som sagt bli eksponert for sjangeren. Selv nyere bluesartister med et ganske annet lydbilde enn de gamle heltene mange av oss elsker, kan fungere som en inngangsportal til Muddy Waters og B.B. King. Eldre fans får dessuten se stadig flere legender innen det norske bluesmiljøet komme tilbake. I tillegg får selve festivalene kanskje en høyere omsetning.